تبلیغات
حق پیشگان عدالت - حقوق ثبت
حق پیشگان عدالت
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بار پروردگارا ما را در راهی که خودت میخواهی هدایت فرما ونه در راهی که نفسمان میخواهد هدف اینجانب ارتباط مجازی با دوستان ودانشجویان به جهت بالا بردن دانش خود و دوستان گرامی است امیدوارم در تمامی مراحل زندگی سربلند وپیروز باشید. ::.

مدیر وبلاگ :روح اله عسکری
مطالب اخیر
نویسندگان

تشکیلات اداری ثبت

سازمان ثبت اسناد و املاک ابتدا به صورت یک اداره و تابع وزارت عدلیه وقت بود و بعداً عنوان آن به «اداره کل ثبت اسناد و املاک» تبدیل شد. در سال 1352 که وظایف ثبت توسعه پیدا کرد، به «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» تبدیل شد که عنوان مسؤول این سازمان، معاون وزیر دادگستری و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود

بعد از انقلاب اسلامی عنوان مسؤول سازمان ثبت به معاون رئیس قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تبدیل شد. در سال 1370 نمایندگان مجلس طرحی را تصویب کردند که عنوان مسؤول ثبت به معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تبدیل شد؛ اما این مصوبه مجلس در شورای نگهبان رد شد. لذا در حال حاضر عنوان مسؤول ثبت، معاون رئیس قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

    یکی از فرق‌های ما بین ثبت احوال[1] و ثبت اسناد در این است که این سازمان از نظر تشکیلات اداری یکی از سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه است و رئیس این سازمان توسط رئیس قوه قضائیه عزل و نصب می‌شود و عنوان مسؤولش هم معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و این سازمان دارای چهار پست معاونت است:

1.معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع

2.معاونت توسعه فن‌آوری و مدیریت اطلاعات

3.معاونت امور اسناد

4.معاونت امور املاک

الف‌ـ تشکیلات اداری ثبت واقع در مرکز (تهران)

تشکیلات اداری سازمان ثبت که در تهران مستقر هستند، معاونت‌های این سازمان می‌باشند که عبارتند از:

1ـ معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع

این معاونت دارای چند اداره کل زیر مجموعه است که عبارتند از:

1.اداره کل امور نیروی انسانی

2.اداره کل امور مالی

3.دفتر تشکیلات و بهبود روش‌ها و سیستم‌ها

4.دفتر بودجه و برنامه‌ریزی

5.مرکز آموزش و پژوهش

2ـ معاونت توسعه فن‌آوری و مدیریت اطلاعات

زیر مجموعه‌های این معاونت عبارتند از:

1.             اداره کل خدمات ماشینی

2.             دفتر فنی ساختمان

3.             اداره کل نقشه‌برداری و کاداستر[2]

3ـ معاونت امور اسناد

این معاونت هم دارای چند اداره کل زیر مجموعه است که عبارتند از:

1ـ اداره کل ثبت شرکت‌ها

اشخاصی که قصد ثبت شرکتی را دارند، از طریق این اداره کل نسبت به ثبت شرکت مورد نظرشان اقدام می‌نمایند و سرمایه شرکت، نوع فعالیت شرکت، محل شرکت و دارندگان اختیار امضاء اسناد شرکت کلاً در همین اداره کل ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد و تغییرات بعدی هم که در شرکت رخ می‌دهد در همین اداره کل ثبت خواهد شد.

2ـ اداره کل اجرای اسناد رسمی

اشخاصی که مستند طلب آنها سند رسمی است، برای اینکه طلبشان را به حیطه وصول در بیاورند، از طریق اجرای ثبت (اداره کل اجرا) و با درخواست صدور اجرائیه، نسبت به وصول طلب خود اقدام می‌نمایند. بدین ترتیب که اجرائیه توسط اداره کل اجراء صادر می‌شود و به مدیون ابلاغ می‌گردد که نسبت به پرداخت دین خود اقدام کند که اگر در فرجه قانونی اقدام نکرد، اداره کل اجراء با رعایت مقررات و از محل فروش اموالی که بستانکار از مدیون اعلام کرده، از طریق حراج نسبت به پرداخت طلب بستانکار اقدام می‌کند و نیم عشر دولتی هم از مدیون وصول می‌گردد.

3ـ اداره کل امور اسناد و سردفتران

سومین زیر مجموعه این معاونت، «اداره کل امور اسناد و سردفتران» است. وقتی که سردفتری برای تنظیم سند رسمی با اشکال مواجه می‌شود، وظیفه دارد که در اجرای بند 18 ماده 3 آیین‌نامه اسناد مالکیت معارض، اشکالی که هست از اداره کل امور اسناد استعلام کند که این اداره موظف است پاسخ استعلام را به دفترخانه ارائه بدهد تا سندی که تنظیم می‌شود هیچ اشکال قانونی نداشته باشد.

    دومین وظیفه این اداره، انتخاب و صدور ابلاغ سردفتر اسناد رسمی، سردفتر ازدواج، طلاق و بازنشستگی سران دفاتر می‌باشد.

4ـ معاونت امور املاک

زیر مجموعه‌های این معاونت عبارتند از:

1ـ اداره کل دفاتر املاک

یک جلد از دفاتر تنظیمی در ادارات ثبت به این اداره کل ارسال می‌شود و تغییرات بعدی هم که در این دفاتر رخ می‌دهد، به این اداره اعلام می‌گردد.

2ـ اداره کل امور املاک

وقتی که اداره ثبت برای ثبت ملکی با مشکل مواجه می‌شود، از اداره کل ثبت استان استعلام می‌نماید و در صورتی که اداره کل ثبت استان نتواند راهنمایی کند، از «اداره کل امور املاک» استعلام می‌شود که این اداره وظیفه دارد ادارات ثبت را ارشاد و راهنمایی نماید.

    همه این معاونت‌ها و زیر مجموعه‌های آنها در مرکز ایران و در تهران مستقر هستند.



[1]. سازمان ثبت احوال کشور از سازمان‌های وابسته به قوه مجریه و زیر نظر وزارت کشور می‌باشد.

[2]. اصطلاح «کاداستر» به نقشه‌برداری در مقیاس بزرگ اطلاق می‌گردد. بدین توضیح که کاداستر نقشه کامل یک شهر یا شهرستان است و چنانچه اگر نقشه‌برداری به طریق کاداستر انجام بشود، تجاوز و دست‌اندازی متجاوزین به املاک مجاور به حداقل ممکن می‌رسد.

       متأسفانه کشور ما جزء معدود کشورهایی است که فاقد نقشه‌برداری کاداستر است و درماده 156 قانون ثبت اشاره به نقشه کاداستر شده است که در تفکیک املاک، افراز املاک و در دعاوی که در دادگاه‌ها اقامه می‌شود قابل استناد و دارای اعتبار است.

       نقشه‌برداری کاداستر چند سالی است که در ایران شروع شده است و ان‌ شاء الله اگر بودجه کافی در اختیار سازمان ثبت قرار بگیرد ظرف مدت 10 سال آینده به اتمام خواهد رسید.





نوع مطلب : حقوق ثبت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 9 خرداد 1393
یکشنبه 11 خرداد 1393 10:05 ب.ظ
سلام و عرض ادب به شما فرهیخته ی گرامی
بنده هم به شما این ایام خجسته را تبریک عرض می کنم
التماس دعا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی




حقوق جزا و جرم شناسی


وب سایت حق و حقوق